Tal på Första Maj i Hultsfred 2010

 

Kära mötesdeltagare

Jag heter Pierre Nilsson och har i 10 år varit engagerad inom SSU-distriktet i Kalmar län. Sedan valet 2006 sitter jag i landstingsfullmäktige och är även engagerad inom studentpolitiken vid Linnéuniversitetet, där jag sitter i studentfullmäktige.

Jag och Första Maj har alltid haft en speciell relation. 2001 skulle jag ha hållit ett tal just här i Hultsfred, det skulle blivit mitt första Första Maj-tal någonsin. Tyvärr bestämde SSU-distriktet att vi det året skulle bojkotta Första Maj-firandet i Hultsfred, på grund av att man valt att samarrangera med Vänsterpartiet. Istället fick jag demonstrera i Vimmerby och efteråt tala med SVT om varför vi valde att bojkotta demonstrationståget. Men jag fick aldrig hålla något Första Maj-tal. Åren gick, men det blev aldrig riktigt läge för mig att göra min talardebut, förrän nu.

Detta är alltså mitt allra första tal på Första Maj, och jag är stolt och glad att få vara just i min födelsekommun, Hultsfred, och göra det. Cirkeln är sluten, talet jag skulle ha hållit 2001 får jag hålla nu 9 år senare. Det är inte alla förunnat att få en andra chans på det sättet.

Kamrater

Valet i höst är antagligen det viktigaste valet sedan den socialdemokratiska rörelsen skapades i Sverige. Den politiska högern har under fyra år slagit sönder flera viktiga system för att hålla ihop Sverige. A-kassan, sjukförsäkringen, vården, skolan…exemplen är många och skrämmande. Själv är jag lite extra engagerad just i sjukvårdsfrågor, och ser med avsky hur man i Stockholm bryter upp systemet med vård efter behov. Privata sjukhus har skapats, där rika människor med vårdförsäkringar, privat kapital, kan få högkvalitativ vård och gå före i vårdkön. Ett amerikaniserat sjukvårdssystem är på väg att rullas ut på bred front. Detta var något man mörkade i valet 2006, då lovade man att all vård skulle finansieras via offentliga medel. Nu pissar man på det vallöftet.

Lagen om Vårdval är också ett exempel på hur man väljer att ge privata vårdföretag fri etableringsrätt. Man vill att även sjukvården ska fungera enligt marknadens principer, den som har mest pengar har störst möjligheter. Privata vårdcentraler ska kunna konkurrera ut offentliga. Skattepengar kommer nu per automatik gå till dessa företag utan att vi politiker kan göra någonting för att stoppa det. Är det verkligen företagen som ska bestämma över skattepengarna? Jag tycker att befolkningen via sina valda representanter ska göra det, inte privata företag.

Kamrater

Ungdomsarbetslösheten är just nu ett stort problem. Var fjärde ung är arbetslös. Detta är något vi aldrig kan acceptera i en socialdemokratisk folkrörelse. Grunden till personlig frihet är möjligheten att försörja sig själv. Arbetslöshet, framförallt för unga människor som står utanför trygghetssystemen, är en tragedi för alla inblandade. Det knäcker självkänslan att som 25-åring behöva förlita sig på föräldrarnas hjälp, för att man inte kan försörja sig själv. Regeringen bryr sig inte om dessa unga människor, ifall vi vill hjälpa dem måste vi göra det själva. Endast det socialdemokratiska partiet har kraft nog att på riktigt ta itu med ungdomsarbetslösheten, vi har gjort det många gånger förut, och vi är redo att göra det igen. Vi är Sveriges enda arbetareparti. Därför byter vi regering i höst!

Kamrater

Det kan ibland kännas som att hjulen snurrar fortare, att samhället förändras i en rasande takt. Hur ska vi kunna hinna med? Hur ska vi kunna formulera lösningarna, när omvärlden förändras hela tiden? Det man måste komma ihåg då är att de konflikter som fanns för 100 år sedan fortfarande finns kvar nu. Kampen mellan arbete och kapital är i högsta grad levande fortfarande, tro inget annat! Detta blev extra tydligt när finanskrisen rullade in över världen. Det kapitalistiska systemet blev satt under hård press, och precis som vanligt var det skattebetalarna som fick stå för notan för finansfolkets risktagande. Vi ser också hur högerpartierna attackerar viktiga delar i vårt socialdemokratiska samhälle.

Lagen om anställningsskydd, LAS, är under attack från Centerpartiet. Skatten och dess utjämnande effekter är attackerade från Moderaterna. Folkpartiet vill ha en skola som tydligt sorterar våra barn från de är 16 år, och Kristdemokraterna vill förstöra jämlikheten genom sitt hemmafru-bidrag. Socialdemokraterna skapades som en motkraft till de personer som då styrde samhället. 120 år senare är vi fortfarande en motkraft till överklassens kamp för att få fördelar. Socialdemokraterna är folkets röst, och tillsammans ska vi se till att ta tillbaka makten över det här landet, och återigen styra in det på en kurs som leder oss framåt. Vi har nu haft fyra mörka skitår, men med gemensamma krafter och hårt arbete kan vi få både fyra och åtta bra år i framtiden.

Kamrater

Nu går vi tillsammans ut och vinner valet i höst.

Tack

Länk till Youtube

1 Responses to Tal på Första Maj i Hultsfred 2010

  1. […] This post was mentioned on Twitter by all insane. all insane said: #allinsane Tal på Första Maj i Hultsfred 2010: Kära mötesdeltagare Jag heter Pierre Nilsson och har i 10 … http://bit.ly/cl80b1 #val2010 […]